Skola!

Det är mycket skola i Änglahs liv just nu… ”När ska jag börja skolan?” ”När jag börjar skolan hur gammal är Svea då?” ”Vad gör man i skolan?”… Så jag har idag funderat på skolan och min skolgång… det känns ju skönt att hon längtar dit. Men få se vad hon säger om tio år? ;)

Så vad har jag lärt mig? Gammal (?) som jag är så är jag uppvuxen med läraren framför katedern och vi elever bakom sittande vid bänkar indelade parvis, tjej och kille, naturligtvis!

Lågstadiet är väl väldigt diffus. Vet att min pappa följde mig första dagen. Sedan minns jag vad lärarna hette och att jag spelade cello och gick på finska lektioner. Men nja… Jo, minns att vi lekte skeppsbrott på gympan och någon faktafilm om blodkroppar. Och att matteboken hette något i stil med ”Lär dig räkna”. Men resten är ett minne blott. Fast, kommer ihåg skrivandet i skrivstil tills handleden krampade!

Mellanstadiet, vad lärde jag mig där? Att man på morgon skulle vara först till datorn för att hinna spela patiens. Vi spelade teater för hela skolan, vad jag minns så var den rätt bra?! Vi började med engelska, hela klassen asgarvade när läraren sa: ”porridge”. Sedan är det nattsvart. Kön var lång till skolsyster när vi skulle få spruta. Naturligtvis minns jag namnet på läraren. Och kartböcker, där vi nötte städer, landskap och landskapblommor och djur till förbannelse. Och så gångertabellen, denna älskade gångertabell. Men ja, sedan då?

Högstadiet är mer av minnet, där minns jag alla lärarnas namn. Och ämnen… bra va? Om vi checkar av lite. Detta lärde jag mig i:
Syslöjd, där fick jag inte vara med. Pratade visst för mycket, så jag skickades ner till träslöjden.
Träslöjd, gjorde en spegel och en miljon uppsättningar av smörknivar eftersom jag har så dåligt tålamod och vill ha grejer klart direkt. Spegeln var jobbig, tog nog fyra gånger innan den var klar. Men den hänger så fint på mitt flickrum hemma hos mor och far. Lite sned och så där, men vad fan… Noggrannhet är inte min starka sida det heller.
Hemkunskap, där lärde jag mig att man inte sköljer jordgubbar, göra en grym laxpasta och packa en matkasse.
Tyska, även där blev jag skickad till en annan grupp eftersom jag talade för mycket. Och där lärde jag mig… ? Ingenting? Jag har allts VG i tyska, men kan inte ett ord… eller jo, men ja, kan inte sätta dem där de ska eller hur de ska vara. Men detta snappades upp: Das problem, das papier och så en ramsa: ”bis durch für gegen ohne um ”. Ja, that´s it. Tre års tyska. Grattis, snacka om bortkastat!
SO-/NO, finska vinterkriget. Fick MVG på det fördjupningsarbetet genom en fin framsida och en historia om min farfars bror. Ja, det var allt…? Världskrigen, naturligtvis. Sedan har jag något minne om Palme och en annan socialdemokrat, (nej, inte Göran Persson), han var från Karlskoga va? Albin Hansson? A, ja… läraren är ju en egen historia för sig. Men det tar vi inte nu. Men även här var jag nära att bli utslängd, pratade visst för mycket.
Svenska, läraren dammade pekpinnen och gapade för full hals: ”Välkommen kids till ännu en lektion i det svenska språket och litteraturen!”, sedan satt vi rad och skrev diktamen. Och skrev väl någon novell då och då…
Kemi, minns att jag tillhörde grupp 6 och att någon råkade sätta fyr på något experiment.
Fysik, gjorde en grill och så lärde jag mig hur man gör en åskledare till ett tält?
Biologi, ja ”det är bara att acceptera”… Och så något om pistill och klorofyll. Lärarens standardsvar på allt var: ”det är bara att acceptera”, behöver jag ens nämna att hon även var min mattelärare en sväng?
Engelska, ”how do you do?!” och så även där, stavning, stavning.
Matte, där lärde jag mig noll komma noll. Nada! (Har även läst spanska en sväng, märks det tydligt?) Matte och jag=noll. Vi kommer inte överens alls och har aldrig gjort eftersom: ”det är bara att acceptera!” Jag kan plus och minus, men sen är det stopp.
Gympa, det eviga skridskoåkandet!!
Data, något wordprogram, och så hur Passagens chatrum fungerade.
Bild, öööö…?
Musik, rev av ”lilla snigel”, men fick inget sångkontrakt. Knepigt det där. Och så om Mozart och hans vänner och det eviga plinkandet på gitarrer och klockspel.
Sedan tror jag högstadiet var schlutt. Hade ju ett gäng ”elevens val”, men kan inte påstå att de tillhör det mest allmänbildande!

Och så kom gymnasiet… och där drog jag lott och vilken linje jag skulle gå. Lotten föll på Medieprogrammet i Örebro. Och ja? Standardämnena lästes ju, men de flöt mest förbi, blev varken bättre eller sämre. Men jag hade textkommunikation och exponering som mina inriktningar. Där då? Nja, jag lärde mig väl skriva olika artiklar och olika vinklar av en text, någorlunda behärska svenska språket och ord. Svenska C minns jag var min favorit. I exponeringen försökte jag i tre års tid lära mig skriva kalligrafi (??), lyckades inte. Sedan lärde jag mig hur man hänger tavlor på olika sätt, skylta ett skyltfönster, färger och så.
Läste väl massor med ämnen som gett mig mycket kunnande, fast kanske inte så, hur ska man förklara, ”seriöst”? Mm, ja… jag har lärt mig så otroligt mycket under min skoltid. Det gick snabbt att skriva ner i alla fall. Så ja, jag längtar också mer och mer efter Änglahs skolgång. Då kanske jag lär mig grunderna i matte, 20 år senare.

Och nu jobbar jag på förskolan som barnskötare? Japp, har hunnit med att läsa in barn- och fritidsprogrammet för att få jobba inom förskolan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0